Ainolan asukeista, etenkin Jean Sibeliuksesta on
viime viikot puhuttu valtavasti. Tässä kirjassa valokeilaan pääsee Sibeliusten
koti - Ainola. Ainola oli Jean Sibeliuksen ja hänen perheensä koti yli 60
vuoden ajan. Lars Sonckin suunnittelema Ainolan jugendtyylinen päärakennus
valmistui vuonna 1904. Päärakennus suunniteltiin niin, että sieltä oli
Sibeliuksen toivomuksen mukaisesti näkymät Tuusulanjärvelle.
Sibeliukset muuttivat Ainolaan 1904. Tuolloin talo
oli paljon pienempi kuin millaisena me sen tiedämme. Kirja käy läpi Ainolan muutokset
yksityiskohtaisesti piirustuksia ja vuosien saatossa tehtyjä laajennuksia
myöten. Kirjassa kerrotaan miten Jean Sibeliuksen mielipaikoiksi osoittautuvat
työhuone yläkerrassa ja myöhemmin - lasten muutettua pois - uusi alakerran
kirjasto. Kaikkina aikoina hänet kuitenkin saattoi löytää päiväkävelyltä
läheisestä metsästä, sävellyksiä päässään sommittelemasta. Ja koska Janne ei
yksin asunut Ainolaa, niin valokeilaan pääsevät myös muutkin asukkaat, mutta
talon ja sen arjen näkökulmasta. Ainolan historiaan kuuluu myös koko
Tuusulanjärven taitelijayhteisön jäsenet.
Ainolassa isännän työ määritteli talon koko elämän.
Meteliä ei saanut pitää ja kaiken tuli olla tiptop – isännän vaatteita ja
ulkoista habitusta myöden. Aino Sibelius puolestaan oli monipuolisesti lahjakas
nainen, jonka taidoilla ja neuvokkuudella moni Ainolan pulma saatiin
ratkaistua. Aino sitkeänä naisena jaksoi luotsata Ainolaa sitkeästi purkaen
huoliaan puutarhaansa, josta kirjassa kerrotaan ihastuttavan paljon. Kyökin ja puutarhan
kautta tutustutaan myös Ainolan kotiapulaisiin Ainoon ja Helmiin.
Kirjassa ei tyydytä vain esittelemään taloa ja sen
asukkaita, vaan esiin nostetaan myös Ainolan mittavat kokoelmat. Kirjallisuudesta,
musiikista, huonekaluista, arjen esineistä sekä taiteesta koostuva kokoelma on laaja
ja monipuolinen. Sibeliukset olivat sivistynyttä ja aikaansa seuraavaa väkeä. Musiikki
ja kirjallisuus olivat Ainolan asukkaiden itsensä valitsemia, mutta taidetta he
sen sijaan saivat paljolti lahjaksi. Taideteokset kertovat siten paljon heidän
tuttava-, ystävä- ja sukulaisverkostoistaan. Ainolassa voi käydessään edelleenkin
ihailla upeita tauluja, ruokasalissa yläkertaan johtavien portaiden päässä on
mielitauluni: Eero Järnefeltin maalaama taulu Elisabeth Järnefeltistä.
Kirja on tasapainoinen ja miellyttävästi taitettu.
Museon perustamisesta tässä kirjassa valitettavasti ei kerrota, mutta Ainolan
nykypäivä tulee esiin kirjan monista kuvista. Kirjan lukuja rytmittävät sivussa
juoksevat tietolaatikot, joissa esitellään henkilöitä, tuodaan esille mielenkiintoisia
yksityiskohtia.
Ainola-teoksen kirjoittajat ovat arkkitehti Severi
Blomstedt, taidehistorioitsija Julia Donner, professori Esko Häkli ja
taidehistorioitsija Riitta Konttinen. Runsaasti kuvitettu teos sisältää sekä
historiallista, osin aiemmin julkaisematonta kuvamateriaalia että
valokuvataiteilija Taneli Eskolan tätä teosta varten ottamia valokuvia
nykyisestä Ainolasta.
Ainola, Sibeliusten koti Järvenpäässä –teos antaa
puheenvuoron Ainolalle. Kirja katsoo Sibeliusta ja hänen elämäntyötään hiukan eri
kulmasta kuin elämänkerrat yleensä. Lisäksi kirja kaikessa
helppolukuisuudessaan on oiva lisä Ainolan museovieraille. Tämän kirjan luettuaan
Ainolassa vierailee aivan kuin silmät olisivat auenneet katsomaan
taiteilijakotia eikä vain pelkästään kotimuseota. Sitä Ainolaa, jonka valot
loistivat pimeässä yössä Sibeliuksen kirjoittaessa yömyöhään nuottejaan
Tuusulan hiljaisuudessa.
Esko Häkli ja Severi Blomstedt (toim.): Ainola.
Sibeliusten koti Järvenpäässä. SKS. 176 s.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti