”Epäterveessä yhteisössä pahuutta ja syntiä on juuri se, mitä yhteisö pitää syntinä, koska esimerkiksi ohjeistuksia useimmista nykyaikaisista nautintoaineista ei löydy Raamatusta. Tupakoiva ja joulua viettävä vanhoillislestadiolainen uskoo ripsivärin ja alkoholin vievän kadotukseen. Meikkaava ja alkoholia kohtuullisesti käyttävä Jehovan todistaja ei voisi kuvitellakaan polttavansa tupakkaa tai viettävänsä joulua.”
Erilaiset hengelliset yhteisöt ovat
aina kiinnostaneet minua. Olen kovin kaipaillut kirjallisuutta
karismaattisissa yhteisöissä esiintyvistä ilmiöistä ja nyt
lukujonossa on kaksi samaa aihetta käsittelevää kirjaa, joista
”Pyhät, pahat ja pelokkaat” on ensimmäinen. Viime viikolla
ilmestynyt ”Harhaanjohtajat” seuraa ensi viikolla.
”Pyhät, pahat ja pelokkaat”
tarttuu rohkeasti tähän suhteellisen vaiettuun aiheeseen. Kirjaa
varten on haastateltu paljon ihmisiä ja kertomuksia on kerätty
monista yhteisöistä, kuten esimerkiksi Jehovan todistajilta,,
mormoneilta, karismaattisista liikkeistä ja
vanhoillislestadiolaisilta. Eniten Ruoho sai kertomuksia kirjaan
Jehovan todistajiin kuuluneilta tai yhä kuuluvilta.
Perusluterilainen kuuluu kirkkoon ja
seurakuntaelämä on lähinnä osallistumista eri toimituksiin.
Uskonto ja hengellisyys eivät juuri näy arjessa eikä omaan
seurakuntaan ole juuri kontakteja. Toisin on kirjassa kerrottavissa
yhteisöissä, joissa lähtökohtaisesti oletetaan jäsenen
laittavansa koko elämänsä liikkeen palvelukseen ja noudattavan
tiukasti sen oppeja.
”Epäterveessä ryhmässä on vain yksi totuus: yhteisössä voidaan aina hyvin.”
Mitä epäterveempi yhteisö on, sitä
enemmän sen jäseniä rajoitetaan monin tavoin. Jäsenille
teroitetaan, että heillä vain on ainoa, oikea totuus ja
ulkopuolisten kanssa ei ole suotuisaa olla tekemisissä, koska pahuus
tulee liikeen ulkopuolelta. Omia jäsenia ei osata varoa ja se
edesauttaa monenlaisen hyväksikäytön toteutumista. Lisäksi
rikkeistä rangaistaan.
Kirjassa kerrotaan lukuisia esimerkkejä
näissä yhteisöissä esiintyvästä monenlaisesta väkivallasta.
Muutama tapaus sai erityisesti hiukseni nousemaan pystyyn. Yksi
näistä oli tapaus, jossa alle kouluikäisen lapsen hyväksikäyttö
laskettiin kyseisen tytön syyksi ja tytön äiti häpesi ”pilattua”
tytärtään. Syynä oli se, että esiaviollinen seksi on heistä
aina väärin, teki sen kuka tahansa ja oli uhri minkä ikäinen
hyvänsä.
Monille meistä demoni ja pimeyden
vallat kuuluvat lähinnä elokuviin. Joillekin näistä
uskonnollisista ryhmistä demonit ja henkivallat ovat arkistakin
arkisempi asia. Minulle aihepiiri on tuttu uuskarismaattisista
ryhmistä, mutta tätä kirjaa lukiessani sain huomata miten
samanlaiset ajatukset Jehovan todistajilla on demoneista. Vuosien
saatossa olen kuullut miten demoneita voisi olla mm. Pokemoneissa,
Harry Potterissa ja tatuoinneissa, mutta kirjassa entiset todistajat
kertovat, ovat pelänneet lapsena jopa smurffileluja, koska heille on
kerrottu, että niissäkin voi olla demoni. Eikä nämä edellä
mainitsemani asiat ole ainoita demonien kohteita. Erilaiset
sairaudet, erityisesti mielenterveyteen liittyvät ongelmat
luokitellaan demonien aiheuttamiksi tai tabuiksi. Lääketieteelle
viitataan helposti kintaalla ja kehotetaan ”hoitamaan” asia
toisin, kuten esim. Jehovan todistajien keskuudessa ajatellaan
ruokavalion parantavan masennuksen.
Demoneilla je henkivalloilla pelottelu
saattaa johtaa siihen, että tavalliset ja harmittomat tapahtumat
alkaa tuntua henkivaltojen tekemiksi. Uskotaan, että demonit
tiputtelevat tavaroita, koti on riivattu ja kotona oleminen on kuin
asuisi keskellä kauhuelokuvaa. Hurjalta tuntuu, ettei näiltä
demonijutuilta säästetä edes lapsia, vaan piltit joutuvat
kuuntelemaan siinä missä aikuisetkin.
”Vaikka raamatullista esikuvaa tavaroissa asuvista hengistä ei ole, moni Jehovan todistaja pelkää saavansa demoneita kotiinsa erityisesti kirpputoriesineiden, huutokaupasta hankittujen tavaroiden tai antikvariaateista ostettujen kirjojen mukana. ”
Yksi kummallisimmista jutuista, jota
kirjassa löytyy, on Jehovan todistajien makkaralista. Jehovan
todistajat kieltäytyvät kaikesta vereen liittyvästä ja
todistajissa mukana olleet kertoivat Ruoholle miten vielä
1980-luvulla todistaja saattoi soittaa järjestön keskukseen
Vantaalle ja pyytää listaa sellaisita makkaratehtaista, jotka
eivät käytä verta makkaroissaan.
Toinen, joka minua ihmetytti, oli
ajatus, miten verensiirron kautta muuttuisi homoksi. Jehovan
todistajien keskuudessa elää ajatus, että veren siirtäminen
saattaa siirtää myös ”tahraisten luonteenpiirteiden
siirtämistä”. Siis veren siirron kautta voi muuttua rikolliseksi,
homoksi tai muuten vain jehovalaisessa mittakaavassa hylkiöksi.
Jehovan todistajien tavoista ja opeista
kirjassa on verrattain paljon ja luonnollisesti liikkeestä
eronneen/erotetun karttaminen nousee esiin. Jehovan todistajat
pelkäävät demoneita, verta, vainoja, Harmageddonia ja liikkeen
ulkopuolisia ihmisiä. Ensitisä jäseniä ei edes tervehditä ja
kova kohtelu saa monen todistajan pelkäämään erottamista. Siinä
pahimmillaan menettää koko perheensä, sukulaisensa ja kaikki
ystävänsä. Ja tätä Jehovan todistajat kutsuvat
”rakkaudelliseksi menettelyksi”.
Aila Ruoho on kirjoittanut jälleen
kerran todella mielenkiintoisen kirjan. Lähes kolmeensataan sivuun
on saatu mahtumaan valtava määrä elämää, pelkoja,
itsetuhoisuutta, väkivaltaa ja kiristystä. Sellaista elämää,
josta nämä liikkeet vaikenevat, mutta joka ansaitsee tulla julki.
Kirja oli välillä aika raskasta luettavaa, mutta hyvin
mielenkiintoista. Suosittelen tätä erityisesti kaikille heille,
jotka ovat jollakin tavalla joutuneet kirjan teemojen kanssa
tekemisiin. Eikä tämän lukeminen tee kyllä pahaa heillekään,
jotka työnsä puolesta saattavat joutua kohtaamaan uskonnollisista
liikkeistä lähteneitä ihmisiä. Onneksi aina ei käy näin
huonosti, on syytä muistaa, että monelle usko ja uskonnolliset
yhteisöt tuovat elämään paljon iloa ja valoa, kaikkien kohdalla
tie ei ole näin kivikkoinen ja synkkä kuin tämän kirjan
henkilöillä. Siitä huolimatta on tärkeää nostaa vaiettu tutoos
näkyviin.
”Raamatun mukaan tie, totuus ja elämä löytyvät Kristuksesta. Ne eivät löydy kahlitsevista uskonyhteisöistä, ahdistavista säännöistä ja kielloista, armottomista hengellisistä autktoriteeteista saati sieltä, missä jäsenet siotaan pelottelemalla ja ihmissuhteissa kiristämällä seurakuntiinsa. Jeesus puhuu kevyestä taakasta ja Paavali kristityn vapaudesta.”
Aila Ruoho: Pyhät, pahat ja pelokkaat.
Atena. 2017. 307s.
Kiitoksia kommenteistasi! :)
VastaaPoistaOle hyvä ja kiitos hyvästä kirjasta. :)
VastaaPoista