- Ida se on vaan kaunistunut, Janne – herra yltyi kehumaan, kun vihdoin toin totiprikan ja vadillisen munavoileipiä ateljeerin pöydälle. - Enkös vaan hommannut sinulle hyvän huussan, Atte! - Idasta saa joku vielä hyvän vaimon, kuulin Albert – herran naurahtavan, kun lähdin kyökkiin korvat punaisina. - Sitten joskus, kun minä olen kuollut.”
Tätä
kirjaa olen odottanut pitkään. ”Syrjästäkatsojan tarinoita”
-kirjasarjan kaksi ensimmäistä osaa ovat olleet mukaansatempaavia
enkä vähempää odottanut tältä kolmannelta osalta. Suomen
taiteen kultakausi on suuri intohimoni ja kun tämän kirjan
ensimmäisellä sivulla vastaan tuli graduni päähenkilö Venny
(Soldan-Brofeldt), niin olin aivan tarinan lumoissa.
Kirjan
päähenkilö on Ida. Pieni orpo paimentyttö ja lapsenpiika on
kasvanut aikuiseksi ja on edennyt jo emännöitsijäksi Albert
Edelfeltin ateljeeseen. Ida aito, rehti ja ahkera tyttö, joka on
tarkka säädystään, pitää lukemisesta ja käy usein
Kansankirjastossa. Ida oppii paljon taiteesta pestinsä edetessä ja
pitää taidetta parhaana keinona vastustaa venäläistä
sortovaltaa. Sen kummemmin poliittinen hän ei ole.
Kirjan
toinen päähenkilö ei ole sen vähempää kuin Albert Edelfelt
itse. Luvassa on taiteilijajuhlia ja luomisen tuskaa taiteellisen
työn ääressä, uteliaita naapureita, romansseja ja valtakunnan
poliittisia kiemuroita. Suomessa eletään kuohuvia vuosia,
taiteilijat ottavat työllään osaa politiikkaan ja vastustavat
venäläistämistoimia jyrkästi. Kirjan sivuilla vilahtaa tuon ajan
taiteilijoita varsin kattava joukko. Mukana on Juhani Aho, Jean
Sibelius, Pekka Halonen, Eero Järnefelt, Aino Acte ja moni muu. Ida
kulkee mukana näissä karkeloissa työnsä puolesta: hän passaa
tottuneesti varsin värikkäitä herroja ja välillä rouviakin,
siivoaa, pyykkää, laittaa ruokaa ja hoitaa isäntäänsä.
Albert-herra
on maailmanmies, komea, suosittu, mutta onnettomassa avioliitossa ja
kivulloinen. Ajan kuluessa Idalta jää Albertin perästä
herra-titteli pois. Isännän ja piian yhteisen salaisuuden tuloksena
yllättävä tapahtuma muuttaa nuoren naisen elämän. Kirjan lopussa
Idan matka johtaa jälleen Paimentytön aikaisten tuttavien luo apua
hakemaan.
Kirjan
kuvaaman ajan hengen mukaisesti osa herrasväen kommenteista on
ruotsiksi eikä niitä ole suoraan käännetty. Tämän vuoksi kirjaa
ei kannata jättää lukematta, vaikka oma ruotsin kielen taito
olisikin päässyt ruostumaan.
Jos
kiinnostuit Idan tarinasta,älä kuitenkaan aloita tästä kirjasta,
vaan aloita Paimentytöstä. Idan matkassa pääsee tutustumaan
Suomen historian mielenkiintoisimpaan ajanjaksoon hiukan toisesta
näkulmasta. Mustonen onnistuu jälleen kerran kuvaamaan tuon ajan
Suomea piikatytön silmin. Silmin ja käsin, joiden hiljaisella
työllä tämän maan taiteilijoiden työtä on tuettu ja
mahdollistettu.
Enni
Mustonen : Emännöitsijä, 447 s. 2015, Otava
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti