”Jos on sokea, ei saa olla muuten kummallinen, sillä tavalliset ihmiset eivät tykkää nähdä liian erilaisia. Vain silloin saa olla outo, jos on tylsämielinen, sillä niiltä ei kukaan odota mitään. Sellaisia ei tahdota edes nähdä. Mutta jos on pelkästään sokea, pitää varoa, ettei erottaudu.”
Millaista on olla erilainen maailmassa,
jossa oletetaan kaikkien olevan samanlaisia?
Tommi Kinnusen Lopotissa katsotaan
kahden eri silmäparin kautta maailmaa, jossa on vaikeaa olla
erilainen kuin ympäröivä maailma. Tarina kulkee kuvaten kahden
henkilön, Helenan ja Tuomaksen, elämää. Ajassa hypitään
vuosikymmenten välissä, kirjan alussa Helena ja Tuomas ovat lapsia
omilla vuosikymmenillään. Loppua kohden aika on yhteinen, näkökulma
vaihtuu kertojan mukaan. Tuomas kuvataan kolmannessa persoonassa,
Helena minä-muodossa.
Kirjan alussa eletään 1940-lukua.
Sokean pikku-Helenan luottoihminen on pikkuveli Johannes. Kesken
auvoisen lapsuuden Helena lähetetään yhdeksänvuotiaana kauaksi
Helsinkiin sokeainkouluun. Kaikki tuttu vaihtuu karuun
tuntemattomaan, jossa tärkeimmät opit ovat olla erottumatta muista
millään tavoin ja oppia askelmääriä ulkoa. Helena kuitenkin
haluaa pärjätä elämässä ja kulkea omia polkujaan. Hän löytää
uransa musiikista ja pianon parista.
”Kotona kuljen omia teitäni. Soitan pianoa harvakseltaan, nykyään lähinnä iloisia iskelmiä. Täällä minä olen Karin hallinnassa. Se näytti minulle ensin, mistä päin selliä mitäkin löytyy, ruokaa ja saippuaa, vessapaperia, ja katosi sitten omiin seikkailuihinsa. Se tietää, etten minä pääse minnekään. En tiedä reittiä rannalle, en pärjää matkamuistomyymälöissä törmäämättä myyntitiskeihin.”
Helenan veljenpoika Tuomas lähtee
kauaksi kotoa toisella tavalla kuin tätinsä. Hänkin on erilainen
kuin ympäristön ihmiset, hän on homo. Sellainen oli pienelle
pohjoissuomalaiselle kylälle liikaa 1990-luvun alun Suomessa. Tuomas
lähtee opiskelemaan ja päätyy Turkuun. Hänen mielestään
itsemurhaan päätyvät homot ovat luovuttajia. Tuomas ei sitä ole.
Sokeuden, homouden, erilaisuuden ja
irrallisuuden lisäksi kirjassa yhden sivujuonteen jättää myös
lapsettomaksi jääminen. Helena ja tämän aviomies Kari eivät saa
yhteistä lasta ja asialla on avioliitossa synkät seuraukset. Tuomas
on lopulta onnellisesti naimisissa Oskunsa kanssa ja hänestä on
tulossa isä. Lapsen äiti, Tuomaksen ystävä, kuitenkin pettää
Tuomaksen pahimmalla mahdollisella tavalla.
Kirja herättelee
lukijaansa pohtimaan arkea vähemmistöjen kautta ja sitä, miten
voisi itse edesauttaa heidän hyvinvointiaan. Kirjan yksi
mielenkiintoisempia puolia oli huomata, millaista elämä on kun ei
näe. Kinnunen onnistuu kuvaamaan Helenan arjessa kohtaamia ongelmia
varsin tarkasti. Tuomas on myös kuvattu uskottavasti, mutta siitä
silti puuttuu tietynlainen wow-efeksi. Johtunee ehkä siitä, että
homojen elämäkohtalot ovat tulleet tutummaksi laajalle yleisölle
nykyaikana kuin sokeiden. Erilaisuus ja samanlaisuuden vaatimus
tuovat mieleeni 1990-luvun hämäläisen pikkutaajaman koulumaailman,
jossa lähtökohta oli kaikkien samankaltaisuus ja erilaisuutta pidettiin kaikin puolin paheksuttavana. Lopun lapsettomuuskuviot kaikessa
julmuudessaan saivat myös pohdittavaa pitkäksi aikaa.
En ole lukenut Kinnusen esikoisromaania
Neljäntienristeys, joka kertoo samasta suvusta. Se ei haittaa,
Lopotin henkilöistä ja juonesta saa oikein hyvin kiinni
yksinäänkin. Kirja oli niin mukaansatempaava, että miltei unohdin
itseni kotiin lukemaan sitä kuin lähteä muualle. Helenan ja
Tuomaksen tarina herättelee lukijaansa ajattelemaan niiden silmin,
jotka ovat valtaväestöstä sivussa. Kirja laittaa ajattelemaan
miten me suhtaudumme heihin, jotka eivät tavalla tai toisella
lukeudu valtavirtaan ja jätämmekö heille tilaa keskellemme.
Lopotti voitti lukija-Finlandian ansaitusti, se herättää
lulkijansa näkemään millaista on kun aina on pimeää.
”Tuomas oli laskenut kirjan. Hän olisi tahtonut olla osa tätä kylää, mutta tiesi, ettei se enää ollut mahdollista. Ivahuudot ja pilkkasanat oli helppo arvata jo. Hän oli tiennyt, mitä sanaa mummu käyttäisi. Laisensa. Sillä se pilkkoi erilleen tavalliset ja poikkeavat.”
Tommi Kinnunen: Lopotti, WSOY 2016,
364.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti