”Hännännipukkani kääntyilee valppaasti. Olen tavallinen kissa, kesy mutta villi, ja jaan elämäni ihmisten kanssa. Mistä minä keskelle tätä laiskanpulskeaa arkea oikein tupsahdin, noin vain hokkuspokkusko? Keitä ovat esi-isäni, joiden oivat hiirestystaidot olen perinyt ? Koska ja miksi he suvaitsivat saapua tähän kylmään maahan?”
Kissat, nuo pehmoiset liikkuvat rukit ja supertehokkaat
hiirenpyydykset tulivat Suomeen reilu 1000 vuotta sitten. Suomalaiset alkoivat
tuolloin olla riippuvaisia viljasadosta. Satoa uhkasi eräs piipittävä vaara:
hiiri. Mutta ei hätää, kissa oli osoittautunut maailmalla jo varsin nopeaksi ja
tehokkaaksi hiirenloukoksi. Kissojen
työpaikat vaihtelivat taloista ja kaduilta laivoihin. Laivojen hiirihommissa
olleet kissat tassuttelivat Suomen kamaralle.
Suomeen kotiuduttuaan kissasta tuli suomalaisille
korvaamaton kaveri. Kissoja oli joka talossa, mieluummin useita. Taloissa oli
tupakissoja ja navettakissoja, vähän kuin herrasväki ja rengit. Tuvan kissat
viettivät oikeita kissanpäiviä herkkuineen, kun taas navettakissat hiirestivät
puolivilleinä maito- ja silakkapalkalla.
Kissoja varten aittoihin ja muihin rakennuksiin jätettiin omat
sisäänkäyntikolot. Jos talosta puuttui kissa, uusi hankittiin pikimmiten. Paras
suositus oli emokissan hiirestystaidot: hyvällä hiirestäjällä oli hyviä
pentuja. Kissojen hiiriapajat eivät rajoittuneet vain navettoihin, aittoihin ja
talleihin. Hyvä hiirikissa sai vielä pitkään pestin laivalta. Kujakissat huolehtivat
hiirien päivistä kasvavissa kaupungeissa. Sittemmin navettojen hiirikissat
joutuivat työttömiksi ja siirtyivät sisäkissoiksi.
1800 – luvulla lemmikkirotukissat tulivat muotiin. Muodin aloitti
kuningatar Viktoria, joka otti luokseen kaksi persialaiskissaa Egyptissä
tehtyjen kaivauksien innoittamana. Viktoria ei ollut ainoa rotukissoihin
hurahtanut kruunupää. Angorakissa tassusteli sekin kuninkaallisiin saleihin,
sellaisia silittelevät mm. Ludvig XVI ja Marie Antoinette. 1800 – luvulla
syntyi myös eläinsuojeluliike, jota pidettiin säätyläisille sopivana
harrastuksena. Rotukissojen mukana tuli myös kissanäyttelyt.
Kissat ovat hiirestystaitonsa takia olleet hyvin
arvostettuja otuksia. Ovatpa jossakin päin maailmaa päässeet ihan jumaliseen
asemaan. Mm. Egyptissä on palvottu kissakasvoista jumalaa. Kissat ovat päässeet
vaikuttamaan uskontoihin muillakin tavoin, esim. profeetta Muhammadin
lempieläin oli kissa. Suomessakin
kissojen arvostuksesta on jälkipolville kertonut mm. haudoista on löydetty ihmisten luiden lisäksi kissan
luita. Rakas lemmikki tahdottiin ottaa
mukaan tuonpuoleiseen. Ihan auvoinen kissan historia kuitenkaan ei ole. Kissan
kehrääviin ja hiirentäyteisiin päiviin ilmestyi yksi suuri uhka: katolinen
kirkko. Paavi Gregorius IX piti kissaa valeasuisena paholaisena. Muutkin paavit
”kunnostautuivat” tällä saralla ja kissa päätyi noitien kanssa roviolle. Erityisen vaarallisena pidettiin mustaa
kissaa.
Nämä monipuoliset hiirenpyydykset eivät ole vain tyytyneet
olemaan söpöjä, vaan ne ovat innoittaneet eri alojen taiteilijoita tallentamaan
kattinsa jälkipolville. Kuka tietää olisi Helene Scherfbeckistä koskaan tullut
taiteilijaa, mutta yksi neliosainen kissoista tehty kuvasarja pelasti
tilanteen: 10 – vuotias lonkkavikainen tyttö pääsi oppiin ja loput me tiedämme.
Kissojen Suomi on jokaisen kissafanin ehdoton lukuelämys.
Vajaaseen pariinsataan sivuun on niputettu kattitietoutta huima määrä. Kissojen
menneen arjen lisäksi kurkistetaan kissamaisiin taideteoksiin ja lopuksi kattien
elämää katsotaan myös nykyajan silmin ja pohditaan kissaihmisen olemusta. Tänä
päivänä kissa on lain suojassa kehräävä lemmikki, jonka tassuterapia on
nostettu aivan uuteen asemaan. Ehkäpä kissan uusin työsarka onki ihmisten
auttaminen henkisellä puolella hiirenpyynnin vähennyttyä.
Kissa on kiehtova pakkaus, samassa paketissa hurja määrä
itsenäisyyttä, päättäväisyyttä ja lempeyttä.
Kissan pyyteetön rakkaus on mitä hoitavinta, sen olemme nähneet mm.
James Bowenin ja Bob-kissan tarinassa. Me ihmiset pidämme huolta rakkaista
lemmikeistämme, mutta me voisimme oppia niiltä huomattavasti enemmän kuin tähän
asti olemme oppineet.
Minna Keinänen & Harri Nyman: Kissojen Suomi – katit
historian poluilla
SKS 2014, 175 sivua
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti